Objektivy

První díl poradny na přání čtenáře, za které jsem velmi rád a budu doufat, že přibudou další žádosti.

Fotografování se zrcadlovkou má své kouzlo v množství objektivech. Je to jako když si malíř vybírá správný štětec pro své dílo, ačkoli v objektivech jsou mnohem větší rozdíly a to ne jen v ceně.

Nejprve si představme základní rozdělení objektivů podle ohniska vzdálenosti. Ohnisko je jednoduše řečeno úhel záběru. Viz jednoduchý obrázek.

Ultraširoké neboli rybí oka
Se svým ohniskem do 10mm mají velmi široký úhel záběru s následkem úmyslné deformace perspektivy.

Širokoúhlé
S ohniskem 10-30mm mají široký úhel záběru a hodí se k fotografování interiérů, krajiny, architektury nebo reportáže.

Střední
Ohnisko 30-80mm, základní objektivy s přirozeným zobrazením.

Normální
Za normální se považuje 50mm, který odpovídá zornému úhlu lidského oka.

Teleobjektivy
Ohnisko 100-600mm, jsou vhodné pro fotografování sportu, zvěře, portrétům i produktové fotografii.

Dále máme specifické objektivy jako:

Tilt-shift které umožňují korekci sbíhajících se linií, používají se především v architektuře.

Makro a Mikro objektivy mají minimální zaostřovací vzdálenost a poměr zvětšení začínající na 1:1.

Mirror objektivy pracují na principu hvězdářského dalekohledu a mají ohniskovou vzdálenost 600mm a více.

Světelnost objektivu f/ neboli clonové číslo.
 Čím menší je clonové číslo, tím více proniká objektivem světla k čipu. Malé clonové číslo více využijeme ve světelně zhoršených podmínkách. A umožňuje nám větší manipulaci s hloubkou ostrosti. S clonou velmi úzce souvisí počet lamel. Clona je skládaná z několika ploch, které jsou poskládané tak že vždy tvoří kulatý, nebo téměř kulatý otvor. Více lamel, perfektnější kruh a tudíž i bokeh objektivu.  Pomocí nastavování clonového čísla, uvádíme do pohybu lamely, které zvětšují nebo zmenšují kruh, tudíž ovládáme hloubku ostrosti i bokeh. Na bokeh má však vliv i konstrukce objektivu.

Vliv clony na hloubku ostrosti.

 

Stabilizace obrazu
 Pokud má objektiv stabilizaci obrazu je to většinou plus, při chvění fotoaparátu může dojít k neostrostem a těm stabilizace předchází. Absence stabilizace však zase takový problém také není, stačí když zkrátíme čas uzávěrky dle ohniskové vzdálenosti objektivu. Například s 35mm by měl vystačit čas 1/100s a u 200mm by měl postačit čas 1/500s čím kratší čas, tím samozřejmě lépe.

Bajonet
 
Při výběru objektivu neopomeňme bajonet, každá výrobce fotoaparátů má svůj specifický systém a tudíž nemůžeme využít všech objektivů.

Crop faktor
 
Údaje na objektivech jsou běžně uváděny pro plnoformátové snímače. Pokud nefotografujeme na full frame, který má snímač o velikosti 24x36mm, je třeba počítát s crop faktorem. Ohniskovou vzdálenost a poměr zvětšení (u mikro a makro) daného objektivu vynásobíme crop faktorem daného přístroje. Například u APS-C snímače  Nikon, Sony, Samsung, Fujifilm, Pentax je crop faktor 1.5. Což z objektivu 35mm udělá ve finále 52,5mm.

A nakonec jsou zde parametry, které se projeví nejen na kvalitě obrazu, ale také na peněžence. Je zde mnoho aspektů, které nemůžeme vynechat a to celkové zpracování objektivu. Kvalita čoček, použitý materiál, zaostřovací motorek a jeho rychlost, přesnost a samozřejmě i životnost. 

Dvakrát měř, jednou řež. Platí při výběru objektivu dvojnásob.  

Děkuji za Vaši pozornost. Připomínky a názory jsou vždy vítány. Napište zda-li jsem v něčem pomohl, na co zapomněl a návrhy na další témata, které Vás zajímají. 

Jurajda Martin

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *