Kompozice

 Neexistuje žádný způsob, jak správně fotografovat. Je zde však několik nepsaných pravidel, kterými se řídila řada umělců od počátků věků a fungují dodnes. Dnes si něco řekneme o některých z nich.

Pravidlo zlatého řezu a třetin

 Tyhle dvě pravidla mají mnoho společného a jsou leckdy zaměňovány. Každý je však přeci jen jiný. Staří Řekové pravidlo zlatého řezu definovali tak, že poměr kratší (b) a delší části (a) musí být stejný jako poměr delší části k celku. a/b = (a+b)/a. Jednoduše řečeno zlatý řez nalezneme přibližně v rohu 1/3 obrazu. Obvykle do něj umisťujeme fotografovaný objekt, protože se předpokládá, že člověk podvědomě zamíří očima právě tam. Zatímco pravidlo třetin je mnohem jednodušší a rozděluje obraz na třetiny, jak vertikálně tak horizontálně. V praxi se však než na přesných proporcích řídíme svým citem.

Zlatý řez ( Vlevo přesné umístění a vpravo mřížka třetin s orientačním umístěním 4 bodů zlatého řezu.)
Velké národní divadlo v Pekingu a Rožnovké Díly
Zlatý řez a pravidlo třetin vždy nemusí vycházet úplně přesně.

Malý tip: Většina fotoaparátů disponuje funkcí umístění mřížky v náhledu, která může leckdy pomoct. Není však vhodné řídit se třetinami při každém snímku.

Středová kompozice a symetrie

 Některé scény si vyloženě říkají kvůli své symetrii o umístění hlavního objektu či horizontu na střed. Například u odrazů ve vodě nebo v architektuře.

Horní Bečva přehrada 2015

V některých případech však středová kompozice nemá opodstatnění a může působit nudně, proto využijeme zlatý řez nebo pravidlo třetin.

 Na následující fotografii si ukážeme příklad klasické fotografie z dovolené či výletu ze zahraničí, kterých si každý vozí spoustu a přitom to jde i líp. 
Snímek takřka bez hodnoty a záměru, kromě toho ukázat že jsem byl na Velké čínské zdi.

Pro všechny scény můžou být vhodné různé kompozice. Vždy záleží na autorovi a jeho záměrům. Podle kontextu, prvcích které chceme dostat do scény, jejich vztahu a vašich preferencích, ale především estetickém cítění.

Linie
 Perspektiva sbíhajících se linií působí mnohokrát velmi zajímavě a navazuje prostorový pocit, který táhne oko diváka hlouběji do obrazu. Například cesta či architektura. 

Nakloněná rovina

 Nakloněná rovina popírá takřka všechno, co jsme si zatím řekli. Osobně jí spíše vůbec nepoužívám.Tenhle způsob využíváme, pokud chceme dosáhnout minimalistického efektu nebo naopak upřít pozornost na značnou část popředí, například u květinového záhonu.

Pár tipů na závěr.
 Při fotografování je vždy lepší když objekt pohybem či pohledem míří do fotografie a ne zní. A v jednoduchosti je síla, proto se snažíme vyhýbat rušivým prvkům v obraze. Čím méně rušivých prvků, které zbytečně přitahují pozornost, tím lépe.

Děkuji za Vaši pozornost. Připomínky a názory jsou vždy vítány. Napište zda-li jsem v něčem pomohl, na co zapomněl a návrhy na další témata, které Vás zajímají.

2 komentáře u „Kompozice

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *