Fotografování mobilem

 Dlouhou dobu jsem zvažoval jak a především o čem začít psát blog. Chci aby byl především pro Vás a o věcech, které Vás zajímají. Popřípadě aby informace z něj i k něčemu byly. Proto bych rád začal s blogy plnými informací o fotografii a focení. Nezbývá než začít od podlahy tedy o mobilních telefonech a fotografování jimi.
 Ačkoli já osobně telefon k fotografování používám zcela výjimečně, většina lidí jej využívá takřka každý den. Není se čemu divit. Mobil u sebe nosíme téměř pořád. Pokud nemáme Nokii 3310, většina nových telefonů disponuje fotoaparátem. 
 Největší rozdíl mezi mobilem a klasickým fotoaparátem je ve velikosti snímače. Mobil omezuje svou velikostí, proto se volí snímače malých rozměrů. Čím větší snímač, tím je kvalita fotografie větší. Proto se tolik nehraje na megapixely. Okolo snímače je hodně technických záležitostí, s kterými podle mého nemá smysl se teď zabývat, můžu se mu však věnovat v některých z příštích blogů, pokud projevíte svůj zájem.

 Jen v rychlosti v telefonu se využívají snímače do 1/2,7 přičemž se reálné rozměry pohybují do 5.37×4,4mm. Na rozdíl od zrcadlovek kde je APS-C snímač o velikosti 23.6×15.6mm a full-frame se svými rozměry 36x24mm.

Porovnání velikosti snímačů.

 Velikost snímače nás však neomezuje, s mobilem nefotíme abychom dělali velkoformátový tisk. Stačí nám fotky ke sdílení na internetových sítích, popřípadě do klasického foto rámečku o rozměrech 15x10cm.
 Další rozdíl máme mezi celkovým zaostřením/rozostřením. Zrcadlovky jsou známy svým rozostřením pozadí/popředí a tzv hokehem, který je specifický dle typu objektivu. Přičemž fotky z mobilu takového rozostření nedosahují, s výjimkou funkce nového iPhonu, kterému dělám reklamu opravdu nerad. Dost možná už tuhle funkci umí i další tipy, bohužel se v tomhle prostředí zcela neorientuji.

Ostřeno na fotoaparát. Huawei Honor 4c vs Nikon D5300 s objektivem Nikon 35mm f/1,8G

 Mobilní telefon fotí pouze jedním ohniskem, jednoduše řečeno úhlem záběru, který ale můžeme měnit optickým zoomem. Ten se však většinou nemile podepisuje na kvalitě. U zrcadlovek máme nepřeberné množství objektivů od širokoúhlých rybích ok s ohniskem 6mm s téměř 220° záběrem, až po teleobjektivy s ohniskem například 400mm se záběrem pouhých 6° a velkým přiblížením. K telefonu si však můžeme dokoupit nasazovací čočku, většinou s funkcí rybího oka nebo přiblížení, tedy zvýšením ohniskové vzdálenosti. 

  Myslím že toho bylo už dost. Pojďme tedy k fotografování. Esteticky pěkná fotka nepotřebuje roky studia, stačí pouze nejednat bezmyšlenkovitě a cvakat co vidíme. Když před zmáčknutím spouště trochu pouvažujeme, může fotka vypadat značně lépe.
Pár tipů.
 Perspektiva je zásadní u většiny fotek. Při fotografování živých objektů od dětí po zvířata je lepší fotografování z výšky očí foceného objektu. Přičemž vždy ostříme na oči. Značná změna perspektivy dá leckdy fotografii zcela jiný rozměr. Někdy fotografování z nadhledu či podhledu, udělá také svůj efekt. Je-li tedy v záměru fotografa. Ohnutí zad, či pokleknutí ještě nikoho nezabilo. (Možná.. 😀 ) 

Fotografováni z nadhledu a z výšky očí.

 Dále si dáváme pozor na celkovou kompozici, tedy vzhled fotky. Snažíme se aby pozadí či popředí fotky nenarušovalo focený objekt. Například když při portrétu tzv. trčí třeba dítěti z hlavy nějaký předmět a podobně. Také jsou tu nepsaná pravidla třetin, zlatého řezu, symetrie či nakloněné roviny. Více informací naleznete na internetu, popřípadě v některém z dalších blogů.
Ne vždy je dobré dávat objekt do středu, při fotografování na šířku můžeme objekt umístit k jednomu z okrajů a do zbytku zakomponovat blízké okolí.
 Světlo je při fotografování nejdůležitější věc. Bez zdroje světla by fotka nebyla, proto bereme v potaz jak zdroj světla osvětluje objekt. Já se většinou snažím mít slunce za zády. Pozor na stíny, někdy dokážou zcela narušit pěknou fotku. Zdroj světla je nejlepší z nižších úhlů. Odpoledne když je slunce vysoko, dělá nepříjemné stíny v obličeji, proto se snažíme k focení najít stinné místo. Třeba v parku pod stromy a podobně. Jedno z nejlepších řešení je mírně zatažená obloha, kdy mraky fungují jako softbox ke změkčení a rozptýlení světla. V tomhle případě nám všechny zásadní problémy se stíny většinou odpadají.

Výjimka však potvrzuje pravidlo a kreativitě se meze nekladou, proto neváhejte experimentovat, každý má jiný vkus. K dobré fotce však nestačí jen nějaká teorie. Potřebujete i trochu citu a s délkou praxe roste i cit, společně s dalšími zkušenostmi.
Chytré mobilní telefony také nabízejí možnost stáhnutí fotografických editorů, které nejsou vůbec složité na ovládání. U většiny editorů jen posouváte posuvníky, kterými vyjasňujete stíny, ztmavujete příliš světlé části nebo upravujete sytost či teplotu barev. Tématu editu fotografie se můžeme věnovat někdy příště. 

V poslední řadě bych rád přidal 2 poučky či rady.
 Při fotografování panoramat telefonem neobracíme telefon na šířku, ale na výšku. Získáme tak vyšší panorama a ne dlouhou nevzhlednou nudli. Nelze však uplatnit vždy, záleží na podmínkách a šířky panoramatu.

Fotografování panoramatu mobilem na šířku.
Fotografování panoramatu mobilem na výšku.

Natáčení mobilem většině lidí nedělá problém, ale stále se setkáváme s natáčením na výšku. Televize i monitory jsou širokoúhlé, proto i svůj telefon při natáčení obraťte na šířku.

Děkuji za Vaši pozornost, budu velmi vděčný za Vaší zpětnou vazbu. Připomínky a názory jsou vždy vítány. Napište zda-li jsem v něčem pomohl, na co zapomněl a návrhy na další témata. 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *